Een tijdje geleden mocht ik een managementteam van een middelgroot bedrijf coachen. De intake met de teammanager en HR was grondig.
Het doel: het team moest beter samenwerken, meer proactief en geëngageerd zijn, en als één geheel optreden.
Ik had mijn voorbereiding klaar, de locatie was prachtig, en ik had er zin in.
Na de introductie door de manager en mijzelf, stelde ik een simpele check-in vraag: “Hoe zit je erbij vandaag? Wanneer is deze dag voor jou een goede investering van je tijd?”
Wat er dan volgde, was onverwacht.
“Ik snap niet wat we hier doen, wij zijn geen team,” klonk het. “Mijn operationele realiteit is totaal anders dan die van mijn collega’s, dus wat heeft dit team voor zin?” voegde een ander toe. “Dit is weer een idee van het hoger management, maar zij snappen niets van onze dagelijkse praktijk,” repliceerde iemand anders.
Het werd snel duidelijk dat de realiteit van het team totaal anders bleek dan wat mij was voorgesteld.
Maar dat was niet erg. Precies dààr ligt de sleutel. Weg voorbereiding, weg draaiboek. Als ze zich geen team voelen, dan is dát waar we beginnen.
En dit is nu precies waar teamcoaching om draait:
- Intunen op het moment.
- Luisteren naar wat er écht speelt.
- Het onvervulde verlangen onder de kritiek detecteren.
- Moeilijke onderwerpen bespreekbaar maken.
- Aansluiten bij waar de teamleden nu staan.
- Bezorgdheden kanaliseren.
- Eigen hulpbronnen aanspreken.
- Onderzoeken wat de organisatie mist als dit ‘team’ er niet zou zijn.
- Erkennen wat niet werkt en alternatieven verkennen.
- Zoeken naar gemeenschappelijke inspiratie.
Dit is exact wat we hebben gedaan, intunen op wat nodig was. Dit team voelde zich geen team omdat ze de bestaansrede van dit team in vraag stelden, zich dus ook niet konden verbinden met een overkoepelend doel en zingeving. Ze vonden het meer gedoe en een last dan wel opbrengst. Dus het resultaat was dat iedereen meer met zijn eigen doelstellingen bezig was, dan met de doelstelling van dit management team.
Na een systemische opstellingsoefening, het doorlopen van de Tuckman fases en facilitering van verbindende dialogen, kwamen ze zelf tot een doorvoelde oplossing. Zij doopten zichzelf tot het ‘strategisch team voor de belangen van de klant’.
Dat klopte voor hoofd en hart. Concreet besloten ze:
- 20% van hun tijd te besteden aan strategische samenwerking
- Maandelijks een halve dag samen te komen op kantoor
- Als één stem te spreken naar hoger management en zo mee richting bepalen
- Strategische doelen te vertalen naar tactische doelstellingen voor elk departement
- De praktische invulling van deze doelstellingen over te laten aan de individuele afdelingen. Ieder op zijn eigen terrein.
Deze aanpak verminderde overlappingen, territoriumconflicten en onduidelijkheden. Het versterkte hun samenwerking en engagement.
Het gemeenschappelijk belang was duidelijk geworden en dat bracht rust, verbinding en goesting.
Iedereen verliet de sessie tevreden – en de teammanager had eindelijk een echt team!
© Elke Van Hooreweghe, team coach en executive coach.
Partner van Notice the Difference!
Spreekt op de proeverijen op 30 januari: “Moeiteloos Leiderschap?! Zet je team zelf terug op de rails”.